Sistem Online
Appointment di Klinik Kesihatan merupakan kolaborasi di antara Kementerian
Kesihatan Malaysia (KKM) dan empat (4) syarikat iaitu Queuemed, EncoreMed,
Bookdoc dan
DoctorOnCall.
Ini adalah sebagai
inisiatif untuk mengurangkan
kesesakan di
klinik-klinik kesihatan khususnya semasa pandemik jangkitan COVID-19 bagi
mengelakkan orang ramai berkumpul di klinik pada sesuatu masa perlu diamalkan,
selaras dengan penjarakan sosial (social distancing).
Melalui sistem
Online Appointment ini, pelanggan boleh memilih slot waktu temujanji untuk
datang ke klinik bagi mendapatkan
perkhidmatan.
Sistem ini adalah
untuk kes-kes walk-in penyakit ringan sahaja.
Sistem ini bakal
dilaksanakan secara berfasa bermula dengan 4 buah klinik kesihatan iaitu KK
Presint 9, 11, 14 dan 18 di Wilayah Persekutuan Putrajaya bersama DoctorOnCall.
Selanjutnya
perkhidmatan ini akan diperluaskan ke klinik kesihatan yang terpilih di Wilayah
Persekutuan Kuala Lumpur dan Selangor dengan
kolaborasi Queuemed,
EncoreMed, Bookdoc dan DoctorOnCall.
Loading...
NASIHAT KESIHATAN
BERKAITAN COVID-19
Pihak KKM prihatin
dengan keadaan semasa berikutan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang mungkin
boleh mengakibatkan orang ramai mengalami pelbagai emosi seperti kerisauan,
panik, sedih dan murung.
KKM ingin mengambil
kesempatan ini untuk menyeru masyarakat menjaga kesihatan minda dengan
mengambil beberapa langkah
berikut:
• Elakkan
bersendirian dan kongsi perasaan anda dengan
seseorang yang
dipercayai
• Saling memberi
kata-kata positif kepada diri sendiri, ahli
keluarga dan rakan
• Saling berhubung
dan berinteraksi dengan orang tersayang
dan rakan rapat,
menggunakan pelbagai medium komunikasi
• Beribadat mengikut
kepercayaan masing-masing
• Amalkan teknik
relaksasi
• Lakukan aktiviti
fizikal di rumah
• Makan secara sihat
Loading...
Justeru, orang ramai
boleh mendapatkan perkhidmatan sokongan psikososial dengan menghubungi talian
berikut:
011-63996482 /
011-63994236 / 03-29359935
Waktu operasi adalah
dari jam 8.00 pagi sehingga 5.00 petang setiap hari.
Orang awam juga
boleh menghubungi talian CPRC Kebangsaan, KKM.
Maklumat lanjut
mengenai kejadian COVID-19 di Malaysia boleh juga didapati melalui saluran
telegram CPRC Kementerian Kesihatan Malaysia; https://t.me/cprckkm.
KKM akan terus
memantau perkembangan kejadian jangkitan ini melalui segala maklumat yang
diperolehi dan akan dimaklumkan kepada rakyat dari semasa ke semasa.
Sekian, terima
kasih.
DATUK DR. NOOR
HISHAM ABDULLAH
KETUA PENGARAH
KESIHATAN MALAYSIA
2 April 2020 @ 5.00
petang
Join our Telegram Channel
Loading...
No comments:
Post a Comment